FANDOM

Dębowa Dolina (ang. Oakvale[1]) – niewielkie miasteczko położone na południu Albionu, jedno z niewielu, które przetrwało po zniszczeniu Starego Królestwa. Rodzinne miasto „Zabójcy Jacka”, później znanego jako Bohater z Dębowej Doliny.

Historia Edytuj

Historia Dębowej Doliny sięga jeszcze czasów Starego Królestwa, a osada – jako otoczona murami – była jedną z nielicznych, która przetrwała jego zniszczenie. Po upadku królestwa, podobnie jak inne ocalałe osady, stała się niezależnym miastem-państwem, posiadającym własne prawa i ekonomię.

W czasach dzieciństwa Bohatera, Dębowa Dolina była niewielką, rozwijającą się osadą, położoną niemalże nad samym morskim urwiskiem. Składały się na nią raptem cztery domy, sklep ogólny, sklep z bronią i karczma. Przy zachodniej branie znajdowało się niewielkie pole uprawne, a na południowym-wschodzie stodoły, w których przechowywano żywność i zapasy. Początkowo Dębowa Dolina sprawiała wrażenie odosobnionej wioski. Bramy miejskie zamykano sporadycznie, miasteczko nie posiadało też teleportu.

Pierwszym znaczącym wydarzeniem we współczesnej historii Dębowej Doliny był najazd bandytów z pobliskiego obozu dowodzonych przez Jacka Rzeźnika, którzy wybili mieszkańców i spalili osadę do gołej ziemi. Z tego wydarzenia ocalało tylko kilka osób, w tym mały chłopiec, uratowany przez bohatera Maze’a i zabrany do Gildii Bohaterów. Niedługo po spaleniu wioski ludzie z okolicznych terenów rozpoczęli jej odbudowę. W ciągu dziesięciu lat odbudowy Dębowa Dolina lekko się rozrosła, jednak w trakcie jej odbudowywania zginęła co najmniej jedna osoba[2]. Po zakończeniu prac odbudowano wszystkie zniszczone domy, wzniesiono również nowe budynki, jak również Ogród Pamięci, w którym pochowano ofiary masakry. Jedną z wyjątkowych atrakcji odbudowanej Dębowej Doliny były zawody w kopaniu kurczaka, konkurencja wymyślona przez jednego z mieszkańców miasteczka.

Kilkadziesiąt lat po śmierci Jacka Rzeźnika Dębowa Dolina stała się jednym z pierwszych miejsc w Albionie, w którym zaczęły panować nastroje antybohaterskie. Chociaż z miasta pochodził jeden z największych herosów w historii królestwa, kilka dekad później mieszkańcy zrazili się do Bohaterów, kiedy jeden z nich upił się w miejscowej gospodzie, a następnie podpalił kilka domów[3].

Most Wraithmarsh

Most w Wraithmarsh, jedna z niewielu pozostałości po Dębowej Dolinie

W późniejszych wiekach osada rozrastała się, stając się miastem, jednak jej rozwój został zatrzymany przez jej drugie i ostateczne zniszczenie. Około trzystu lat po śmierci Bohatera z Dębowej Doliny młody mężczyzna obawiający się śmierci, znany później jako Łupieżca, zawarł pakt z cieniami, na mocy którego wszyscy mieszkańcy miasta zostali zabici, za co on otrzymał wieczną młodość. W miejscu, w którym kiedyś znajdowało się pole, na którym Bohater i Teresa byli świadkami napaści bandytów, cienie założyły „Dwór”. Ponieważ nie pozostał nikt, kto mógłby bronić miasta przed stworami, osada i sąsiadujące z nią Kurhany zostały pochłonięte przez bagna i zamieniły się w siedlisko zła. Obszar został w większości zniszczony, chociaż znad powierzchni bagna wciąż wystawało kilka charakterystycznych punktów, takich jak chociażby znajdujący się nad wejściem do miasta most, a w głębinach bagna kryje się również kilka grobów, w tym m.in. ten, w którym pochowano Broma, ojca Bohatera. Obszar ten nazwany został Wraithmarsh – Trzęsawiskiem Upiorów – prawdopodobnie ze względu na dużą ilość nieumarłych i banshee, dla których stał się domem.

Prawo Edytuj

W Dębowej Dolinie obowiązywały podobne prawa, co w pozostałych miastach-państwach Albionu. Poligamia, homoseksualizm i związki jednopłciowe były legalne i powszechnie akceptowane, tematem tabu była jednak niewierność małżeństwa. Podobnie jak w innych miastach, w jego obrębie niedozwolone było używanie broni, chociaż prawo to było nieco bardziej liberalne niż w Bowerstone, gdzie nikt poza strażnikami nie mógł w ogóle posiadać broni. W Dębowej Dolinie było to dozwolone, o ile się jej nie wyjmowało. Wśród rzeczy zabronionych i karanych, poza tak oczywistymi jak morderstwo, włamanie, kradzież czy atakowanie niewinnych i stróżów prawa, znajdowały się również takie przestępstwa jak „odstąpienie od służby na posterunku, chociaż zostało się o to uprzejmie poproszonym” i „oddanie pluszowego misia komuś, kto z całą pewnością urwie mu głowę”[4].

Nieruchomości Edytuj

Nieruchomość Cena Czynsz Przedmioty
Dom rodzinny 5000 Ulepszenie 1: 2500
Ulepszenie 2: 3500
Ulepszenie 3: 5000
Dom najbardziej na zachód 7000 10,500 Próby Aarkan (półka na książki – piętro)
Mroczna spódnica (garderoba – piętro)
Krótkie włosy (półka na książki – piętro)
Zachodni dom 6000 900 Eliksir woli (stolik nocny)
Styl młodzieżowy (półka na książki)
Dom południowo-zachodni 11,000 1650 Eliksir zdrowia (stolik nocny – parter)
Podróż Bohatera III (półka – piętro)
Kolegowanie się (półka – piętro)
Dom północno-wschodni 4500 675 Eliksir zdrowia (komoda)
Dom wschodni 6000 900 Najazd na Dolinę Dębów (półka na książki)
Dom najbardziej na wschód 4000 675 Eliksir woli
Metoda na skarpetę (półka na książki – piętro)
Księga zasad Windbreakera (półka na książki – parter)
Poradnik brzydoty (półka na książki – parter)
Spiralny tatuaż obłędu (stolik nocny – parter)
Dom południowo-wschodni 4500 675 Eliksir woli (stolik nocny)
Mroczna długa suknia (komoda)
Sklep ogólny 31,000
Sklep z bronią 34,000
Karczma 36,000
Stodoła x3 6000 900

Przypisy

  1. W polskiej wersji Zapomnianych opowieści stosowano formę spolszczoną, w Fable II nazwa miejscowości została pozostawiona w oryginale.
  2. Informuje o tym tablica stojąca przy wejściu do odbudowanej Dębowej Doliny.
  3. Za: Tales of Albion.
  4. O takie przestępstwa strażnicy oskarżają Bohatera, jeśli w dzieciństwie dopuści się on złych uczynków.