Fable: The Journey – przeznaczona na Xboksa 360 gra stworzona przez Lionhead Studios, wydana przez Microsoft Studios. W przeciwieństwie do poprzednich fabularnych odsłon serii Fable nie jest grą fabularną, a grą przygodową, do działania wymagającą czujnika ruchu Kinect. Zapowiedziana została podczas targów Electronic Entertainment Expo 2011 przez Petera Molyneux w formie zwiastuna filmowego i krótkiego zapisu rozgrywki.

Fabuła Edytuj

Akcja The Journey osadzona jest pięćdziesiąt lat po wydarzeniach z Fable III i przedstawia losy Gabriela, zwykłego Mieszkańca, który oddzielił się od swojego klanu. Na swojej drodze spotyka Teresę, ranną w wyniku starcia z Pożeraczem, podkomendnym Zepsucia powili przejmującego Albion. Zadaniem Gabriela staje się zabranie Teresy do Iglicy, żeby mogła odzyskać swoje moce.

Podczas podróży Gabriel odwiedza spore połacie Albionu, w wydarzenia z Fable III wciąż są odczuwalne w świecie gry.

Rozgrywka Edytuj

Fable: The Journey jest przygodową grą akcji z perspektywą pierwszej osoby, w której gracz za pomocą Kinecta rzuca zaklęcia w celu pokonania wrogów. Używając dominującej ręki gracz wykonuje określone gesty, co przekłada się na rzucenie jednego z trzech różnych czarów, podczas gdy druga ręka przeznaczona jest do manipulowania elementami otoczenia i wrogami poprzez użycie czaru pchnięcia.

Spora część gry ma miejsce, kiedy postać dosiada swojego wierzchowca, Seren. Sterowanie nią wymaga „trzymania” wodzy i prowadzenia klaczy wzdłuż wyznaczonej ścieżki. O zwierzę należy również dbać, szczotkując je i opiekując się nim, kiedy zostanie ranne. Na ścieżce znajdują się kule doświadczenia, z których część zdobyć można tylko podczas jazdy z określoną prędkością. Koń reaguje również na kilka komend głosowych.

Pomiędzy sekcjami wymagającymi walki i podróży znajdują się miejsce do wypoczynku, opcjonalne postoje oraz obozy. Miejsca do wypoczynku pozwalają uleczyć Seren przed wyruszeniem w dalszą podróż, opcjonalne postoje zapewniają dostęp do krótkich segmentów polegających na walce lub rozwiązaniu łamigłówek w celu zdobycia nagród, podczas gdy w obozach możliwe jest szczotkowanie klaczy oraz dowiedzenie się więcej o Teresie i jej motywacjach.

Gra jest również w pewnym stopniu powiązana z Fable Heroes. Złoto zdobyte w Heroes może zostać przeniesione do The Journey w formie doświadczenia, można to jednak zrobić tylko raz podczas całej rozgrywki. Wszystkie lalki Bohaterów odblokowane w Heroes dostępne są w The Journey.

Czary Edytuj

Rzucanie czarów wymaga korzystania ze specjalnych rękawic, podobnych do tych, których używał Bohater Brightwall w Fable III. Chociaż Gabriel nie wywodzi się z żadnego rodu Bohaterów, rękawice pozwalają mu na rzucanie różnych czarów, których uczy się w trakcie podróży. Gra oferuje możliwość określenia, która ręka jest dominująca, dostosowując się do osób prawo- i leworęcznych. Po rzuceniu niektórych czarów możliwe jest nadanie im innych efektów poprzez poruszenie ręką w określonym kierunku.

Lista czarów Edytuj

  • Błyskawica – podstawowe zaklęcie ofensywne, posyłające w przeciwnika niebieską magiczną energię. Po ulepszeniu błyskawica może przejść na kolejnych wrogów, zadając więcej obrażeń.
  • Pchnięcie – drugie podstawowe zaklęcie, posyłające wiązkę magicznej energii w kierunku przeciwnika, który zostaje powalony i ogłuszony. Można je ulepszyć, co pozwala na rzucenie pchnięcia na wielu przeciwników jednocześnie.
  • Kontra – umożliwia odepchnięcie ataku z powrotem w kierunku przeciwnika.
  • Kula ognia – zamieniona w ognisty czar błyskawica, pozwalająca zadać obrażenia większej ilości przeciwników, jak również zapalić pochodnie, wyciekający gaz itd.
  • Odłamek – rzuca w kierunku przeciwnika kamieniem w kształcie przypominającym włócznię.
  • Światło – po nauczeniu się tego czaru spełnia on funkcję ulepszenia pchnięcia. Pozwala na odegnanie ciemności ze spaczonych przeciwników, a następnie zadanie im obrażeń, samo w sobie jednak ich nie zadane. Umożliwia również odegnanie płynnej ciemności z otoczenia.

Seria Fable
Trylogia Fable · Fable: Zapomniane opowieści (Fable Anniversary) · Fable II · Fable III · Fable Trilogy
Pozostałe gry Spin-offy The Journey · Heroes · Fortune · Legends
Minigry A Hero’s Tale · Fable II Pub Games · Coin Golf
Publikacje Powieści The Balverine Order · Blood Ties · Edge of the World · Blood of Heroes
Opowiadania Reaver · Jack of Blades · Theresa